Co obnáší příprava na kulturistickou soutěž?

Autor: Tomáš Jehlička | Datum: 29. června 2012 | Kategorie Motivace

Poslat e-mailem

Co obnáší příprava na kulturistickou soutěž?

Minulý měsíc jsme tu měli vyhlášení naší soutěže pro VIP členy stránek Trener-online.cz. Dnes bych tu rád mezi námi přivítal účastníka kulturistické soutěže Aleše Urbáška, který se zúčastnil nedávného Mistrovství Moravy a Slezska juniorů v kulturistice 2012.

Aleš podstoupil 15-ti týdenní přípravu, jejíž součástí byly náročné tréninky v posilovně, ranní kardio na lačno a samozřejmě neustálá příprava přesně strukturovaného jídelníčku.

Dejme se tedy do rozhovoru, ve kterém nám Aleš prozradí, jak vypadá zákulisí přípravy na kulturistickou soutěž!

------

TJ: Ahoj Aleši, začal bych nejprve tím, co tě vůbec vedlo k tomu se zúčastnit takové soutěže? Taková věc tě hodně ovlivní a 15 týdnů není zrovna krátká doba.

AU: Ahoj Tomáši, nápad se ve mně zrodil asi před rokem. Pořád to ale nebylo nic určitého, jen to, že bych se chtěl na soutěžní podia jednou postavit. Letos všechny ty myšlenky a touhy dozrály a šel jsem to zkusit. Cílem bylo posbírat zkušenosti, ale zároveň do toho dát všechno a neudělat ostudu. :-)

------

TJ: V tom máš určitě pravdu. Člověku to přinese spoustu zkušeností. Co konkrétně pro tebe bylo v rámci přípravy nejtěžší? Posilovna, vstávání na ranní kardio, příprava jídelníčku dopředu nebo dodržování suplementace?

AU: Tady to nebude snadná odpověď. Celá příprava do sebe natolik zapadá, že člověk sám pořádně neví, co z toho je nejtěžší. Úplně ta nejdůležitější věc je, mít pevnou vůli a vydržet až do konce. Den ode dne je to horší a horší. Večer uleháš do postele, a máš radost z toho, že si přečkal další den.

Kdybych měl zhodnotit jednotlivé prvky celé přípravy, občas mě trápil nedostatek spánku. To kvůli rannímu vstávání, kdy jsem chodil na procházky, pak musel zvládnout navařit a pospíchat do školy. Samotné kardio mi tolik nevadilo, rád jsem se procházel a tím si pročistil hlavu. Ale co byl opravdu problém, bylo jídlo. Opravdu rád jím a netušil jsem, že budu mít takovou radost z každého kousku zeleniny, co si dopřeju.

------

TJ: Vzhledem k tomu, že jsme se během tvé přípravy potkávali, viděl jsem, jak náročné to bylo. Takové to bylo hned od začátku, nebo až v pokročilé části přípravy?

AU: Byly chvíle, kdy to bylo náročnější. Velká krize nastala asi 3 týdny před koncem, kdy už celková energie hodně odcházela. Dokonce jsem si v kalendáři odpočítával konec.

------

TJ: Jak tvoji přípravu vnímalo tvoje nejbližší okolí? Byl si za velkého exota, ne? ;-)

AU: No musím říct, že pochopení občas trochu scházelo. Hlavně u lidí, kteří neví, co všechno kulturistický styl života obnáší. Koukají pak na tebe tak trochu skrz prsty.

Už jen to vzbuzuje velkou pozornost. Rodina na to hleděla zpočátku dost zvláštně a dokonce měli strach, jestli to nebude mít dopad na mé zdraví. Ale jak se soutěž blížila, začali mě i podporovat.

Ono je dobrý se držet vedle lidí co tě chápou, aspoň to člověka zbytečně nerozhodí. Je pravda, že na těch 150 dní přípravy jsem se musel velmi izolovat od okolí, které by mě mohlo negativně ovlivnit a žít naplno pro přípravu.

------

TJ: Je fakt, že negativní postoje lidí z okolí mohou celkovou motivaci dost nahlodat. Kde si v sobě vůbec bral potřebnou motivaci?

AU: Motivací bylo hned několik. Především jsem si chtěl dokázat, že jsem natolik mentálně silný, že dokážu ovládat svou mysl a dojít k vytouženému cíli. Pak taky přesvědčit okolí a ukázat i jinou stránku sportu, než posilovnu a jídla z krabiček. Lidé si často myslí, že chodíte jen zvedat činky, ale neberou to jako sport, kterému je potřeba obětovat mnohem víc.  Dál jsem chtěl posbírat cenné zkušenosti a ukázat, že samotná příprava jde i trošku jinak než zastaralými kulturistickými postupy. Různě jsem experimentoval a posbíral tak řadu zajímavých poznatků, což bylo taky velkou motivací.

Když už jste v tom rozjetém vlaku, tak se většinou nezastavíte, zklamali byste sami sebe a klesli v očích ostatních.

------

TJ: Koukám, že motivace ti nechyběla. Když zmiňuješ to experimentování, mohou se čtenáři těšit na nějaké praktické tipy zaměřené na efektivnější spalování tuků?

AU: Určitě bych se s čtenáři rád podělil o poznatky, které jsem za dobu soutěže získal, takže se můžou těšit například na: rady pro rychlejší spalování tuku nebo jak v průběhu diety neztratit svalovou hmotu. Chci předávat zkrátka základní a účelné informace. To znamená žádné výmysly nebo módní výstřelky. :-)

Sám jsem byl překvapený, jak rychle tuk mizel, když se spojí pár věcí dohromady.

------

TJ: Vraťme se ještě na chvilku k soutěži. Byla to tvoje první a poslední soutěž, nebo plánuješ v budoucnu tímto vším projít znovu?

AU: Kulturistika je především životní styl, kterého se nezbavím. Nemyslím dlouho dopředu, naopak se soustředím na další dílčí cíl. Rád bych přirozenou cestou ze sebe dostal co nejvíc a postavil se do tří let na podium znovu. Tentokrát o několik kilo těžší. Kdy přesně to bude, sám nevím. Až budu spokojen, jak se svalovým rozvojem a se silovými výkony, půjdu do toho.

------

TJ: Přestože říkáš, že se soustředíš na další dílčí cíl, máš i ucelenou představu toho, kam to chceš směřovat. To se mi líbí. Co se týče tréninku, jedeš klasický kulturistický split?

AU: Nejsem proti žádnému ucelenému tréninkovému programu, který má řád a hlavně pravidelnost.  Vyznávám především tréninky silovějšího typu s volnou váhou. Velice jsem si oblíbil fullbody tréninky, protože svalu můžeš dát stimul mnohem častěji, než u klasických splitů. Za rozumné považuji i dělení na vršek a spodek nebo push a pull (tlakové a tahové cviky). Zastávám názor, že pokud jste naturál, nestačí procvičit partii jen 1x týdně.

------

TJ: Na co konkrétně by ses chtěl specializovat v rámci posilování – trénink, strava, regenerace nebo případně motivace?

AU: Ze všeho nejvíc mě zajímá výživa, zejména ta sportovní. Ta je totiž zodpovědná za vzhled člověka a také za jeho zdravotní stav. Taky bych rád testovat různé tréninkové metody a podělil se s čtenáři o své poznatky ze soutěžní přípravy.  

------

Shrnutí

Tento rozhovor vám snad trochu přiblížil, o čem je pořádná přeměna postavy. Nejde jen o to vědět, co máte dělat, ale mít v hlavně silné důvody, proč chcete dosáhnout toho, co jste si předsevzali.

Zpravidla jeden důvod nestačí, pokud pro vás není extra důležitý. Proto hledejte více důvodů a pravidelně si je připomínejte – nejlépe každý den.

Aleš se ještě v závěru pokusil vše shrnout svými slovy:

Jednou z mých základních rad je: „Držet se lidí, kteří vám budou rozumět a podporovat vás v tom, co je pro vás prioritní.“

Není nic horšího, než se stýkat s lidmi, kteří váš životní styl zavrhují a nabádají vás k prohřeškům. Sám jsem se s tím setkal už mnohokrát, ale nikdy jsem nepovolil.

Musíte si určit priority, do svých cílů pak vložit veškerou energii a výsledky se vždy dostaví.

------

Doufám, že se vám rozhovor líbil a odnesli jste si z něho něco pozitivního, co vás nakopne v dalším snažení. Začněte nový týden úspěšně.

Trénujte tvrdě a výsledky se dostaví!

Váš trenér online,

Tomáš Jehlička

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack