NEJSTE to, co jíte! Jste to, co STRÁVÍTE!

Autor: Tomáš Jehlička | Datum: 30. dubna 2014 | Kategorie Stravování

Poslat e-mailem

NEJSTE to, co jíte! Jste to, co STRÁVÍTE!

Pro hodně lidí opravdu platí tvrzení: “Jste to, co jíte”. To, co jíme se totiž přímo odráží na našem vzhledu (postavě, pleti, vitalitě), ale také i na tom, co se děje uvnitř našeho těla.

Tahle oblast je ale mnohem rozsáhlejší a komplikovanější. Proto ne vždy tomu tak je, že jsme to, co jíme.

Své o tom ví všichni, kdo se snaží urputně přibrat na váze a pořád nic… Také pokud jíte dostatek vlákniny, nepřejídáte se, a přesto se nemůžete zbavit pocitu nafouklého břicha, je třeba hledat řešení jinde. Nebo si lámete hlavu nad tím, že obecně žijete zdravě, ale často se potýkáte s různými nemocemi (rýma, kašel, chřipka, teplota).

V tomto článku se dozvíte, že tyto problémy mohou mít společného jmenovatele, kterým je zdraví vašeho zažívacího traktu! Řekneme si tedy:

  • Co se děje během trávení?
  • Jak zjistíte, že vaše zažívání není v pořádku?
  • A nakonec jak zažívací problémy napravit!

Čím začít? Zkuste jednoduchý test!

Nejprve je třeba zjistit, v jakém stavu je momentálně vaše trávicí ústrojí. Jedním z ukazatelů je doba, za kterou projde jídlo celou trávicí soustavou. Jak na to? Jednoduše si ráno na lačno dejte 1-2 tablety živočišného uhlí (záleží na konkrétním produktu) a zapište si čas, kdy jste ho snědli. Jakmile půjdete na velkou a uvidíte černé zabarvení stolice, opět si zapište přesný čas.

Pokud je celková doba kratší než 12 hodin, nejspíš to znamená, že nevstřebáte všechny přijaté živiny z jídla a větší porce jídla vám s nabíráním nepomohou...

Pokud je to mezi 12-24 hodinami, je vše v naprostém pořádku!

Pokud je doba delší než 24 hodin, pak jídlo zůstává ve střevech příliš dlouho, což představuje určitý problém, jelikož se některé nežádoucí látky mohou dostat zpět do krevního řečiště a způsobit slušnou neplechu.

Co když to nestrávíte?

Základní funkcí trávicího ústrojí je rozložit jídlo na menší částečky, které jsou využitelné buňkami našeho těla na obnovu buněk, růst a zejména jako zdroj energie. Postupně jsou bílkoviny rozloženy na aminokyseliny, sacharidy na glukózu a tuky na glycerol.

Ale ono to bohužel není tak přímočaré… Můžete mít totiž vyladěný jídelníček, a přesto se potýkat s určitými potížemi. Zkrátka pokud trpíte nějakou poruchou trávení, nezáleží na tom, co jíte, protože to vaše tělo není schopno důkladně strávit a využít!

Jestliže můžete futrovat jídlem jako divý, nepřiberete ani gram a jediným výsledkem je těžký žaludek a nadýmání namísto vybudování nějaké svalové hmoty, pak se podívejte na proces trávení blíže a čtěte dál!

Proces trávení v kostce!

Jednotlivé části, kterými prochází jídlo při trávení, mohou být poměrně komplikované. Proto některé zmíním jen v krátkosti a více rozeberu jen ty zajímavé, spojené s naším zdravím a vstřebáváním živin.

Trávení začíná v hlavě

Trávení jídla začíná dokonce ještě dříve než jídlo vůbec dáme do pusy. Nejprve totiž dostaneme na jídlo chuť a současně mozek vyšle signál ke tvrobě slin. Sliny jsou důležitou součástí trávení sacharidů, protože obsahují enzym zvaný amyláza, který štěpí sacharidy.

Poté putuje jídlo do jícnu, který je spojnicí mezi ústy a žaludkem. Obyčejně to zabere pár vteřin, ale pokud není jídlo dostatečně rozkousané, může to trvat i několik minut. Každopádně polykání kousků jídla s sebou přináší další potíže, jak si povíme.

Když máme plný žaludek

V žaludku se pak jídlo promísí s kyselinou chlorovodíkovou (HCL). Její funkcí je zničení většiny bakterií a mikrobů, které se mohly dostat do jídla. Dále se zde začínají trávit bílkoviny díky přítomnosti pepsinu a také tuky díky enzymu lipáza. V této fázi tělo absorbuje pouze vodu, sůl a alkohol do krevního oběhu a všechny další živiny se získávají z tenkého střeva. Jídlo v žaludku setrvá 2-4 hodiny dle množství vlákniny a tuků v jídle, které celý proces zpomalují. Proto je po posilování vhodné příjem vlákniny omezit, chcete-li budovat svaly.

Zde tělo získává živiny

Další zastávkou je tenké střevo, kde živiny z jídla putují do krevního oběhu skrze malinkaté klky na stěně střeva a tělo zde produkuje trávicí enzymy. Trávicí enzymy jsou v této fázi naprosto nezbytné pro absorbování všech živin z jídla.

Klky rozeznávají, jaké části jídla vstřebat a které raději zablokovat, protože jsou škodlivé. Nicméně některé potraviny a medikamenty mohou tu klíčovou funkci potlačit, což vede k nemoci zvané “syndrom děravého střeva” (neboli leaky gut syndrome). To je poměrně závažný zdravotní problém!

V rámci jednotlivých částí tenkého střeva dochází ke vstřebávání minerálů, vitamínů, tuků, různých typů sacharidů (fruktózy, glukózy, galaktózy, maltózy, sacharózy a laktózy) a také bílkovin rozložených na aminokyseliny. Zde se odehrává nejpodstatnější část vašeho budování svalů. Kromě trávicích enzymů je v této části podstatná i hladina pH ve střevě. Pokud prostředí není dost kyselé, ne všechny živiny se absorbují a vstřebají!

Co ovlivňuje dehydrataci?

Poslední částí trávicího traktu, než jídlo opustí naše tělo, je tlusté střevo. Zde dochází k absorpci zbylé vody a živin, které se ještě vstřebaly. Také se zde formuje stolice, takže pokud projde natrávená strava touto částí příliš rychle, voda se nestačí odsát a máte průjem.

Nejrozšířenější zažívací problém!

Věřím, že z tohoto článku si odnesete několik kvalitních doporučení do praxe a dost možná taky předejdete vážným zdravotním problémům, pokud se jím skutečně budete řídit.

Nyní se vrátíme k problému zvanému “syndrome děravého střeva” (leaky gut syndrome). Jedná se totiž o zásadní překážku v dosažení optimálního procesu trávení a využití maximálního množství živin z jídla.

Co je syndrome děravého střeva?

Technicky vzato jde o porušení střevní stěny, která zvýší svou propustnost a částečně ztratí schopnost rozlišit, co je pro tělo vhodné absorbovat a co je nutné zablokovat před vstupem do krevního řečiště. Díky tomu se do krve dostávají baktérie, toxiny a jiné nevhodné látky a naopak potřebné živiny vstřebány nejsou!

Jinými slovy syndrome děravého střeva vás ochuzuje jak o nabývání kvalitní svalové hmoty tak o efektivní spalování tuků a způsobuje celou řadu potíží jako například:

  • časté průjmy či zácpy
  • nadýmání
  • oslabená imunita
  • kožní vyrážky
  • únava a další…

Tento syndrome se často vyskytuje u zánětlivých chorob jako jsou celiakie, Crohnova nemoc nebo různé alergie na jídlo.

Nejčastější příčiny “děravého střeva”?

Mezi hlavní příčiny tohoto problému se řadí chronický stres, mizerný jídelníček, léky a antibiotika a kandidóza.

Stres

Stres je zárodkem nebo katalyzátorem snad všech zdravotních komplikací (dokonce nejen zdravotních!), které si lze představit. Když jste pod tlakem a ve stresu, pak se zpomalí proudění krve do trávicího ústrojí a trávení jako takové. (Vzpomeňte si, jak jsem na začátku zmiňoval důležitost celkové doby trávení a problémy s tím spojené!)

Mizerný jídelníček

Pochopitelně svou roli hraje i jídelníček. Měli byste se určitě vyvarovat cukru, trans-tuků a všech průmyslově zpracovaných potravin. Zní to možná drsně ale vše, co pochází z továrny, vám ublíží v menší či větší míře! Nedostatek vlákniny opět znamená delší dobu trávení. Nakonec záleží i na poměru kyselých a zásaditých potravin, které jíte. To pak značně ovlivňuje rychlost regenerace po tréninku a schopnost absorbovat všechny živiny. Proto jsem se o tom zmiňoval v Pokračování spalovací výzvy v tématu regenerace.

Léky a antibiotika

Nedávno jsem sestavoval individuální plán a jídelníček známému. V rámci toho vždy potřebuji vědět, co dotyčný dělal poslední 3-4 měsíce a to, co jsem slyšel mi doslova mi vyrazilo dech!

“V září jsem byl na antibiotikách. Po měsíci jsem se z toho dostal, ale během listopadu jsem byl zase nemocný a dostal jsem zase jiný antibiotika. Po novým roce už to vypadalo na dobrý cestě, ale zase mě něco skolilo a doktor mi předepsal ještě jiný antibiotika...”

ZDE SI ZAPAMATUJTE NÁSLEDUJÍCÍ: “Antibiotika zničí všechny bakterie v těle - ty špatné i ty dobré - to může ve výsledku způsobit ještě větší problémy!”

Další nevýhodou spojenou s léky je narušení stěny tenkého střeva. Konkrétně léky na tlumení zánětů (např.: Ibalgin) poškozují drobné štětečky na povrchu střeva, které zajišťují poslední fázi absorpce sacharidů (= to, že sníte kilo rýže, neznamená, že ho i strávíte).

Kandidóza

Kandidóza je stav, kdy se parazitická baktérie rodu Candida ve střevě přemnoží a působí celou řadu potíží - např. oslabení imunity. Tento problém je úzce provázán s tím předchozím, jelikož přátelské bakterie (= probiotika) udrží zdravou hladinu bakterií Candida.

Když ale prospěšná probiotika vymlátíte braním antibiotik, Candida se snadno vymkne kontrole. Pokud jste v poslední době brali antibiotika, doporučuji obnovit vnitřní mikrofloru doplněním probiotik.

Maximální efektivnost trávení a prevence syndromu děravého střeva

Zde uvádím řadu možností, jak předcházet trávicím problém, zbavit se pocitu nafouklého břicha a začít využívat živiny ve větší míře!

1) Obnovte střevní mikroflóru

Probiotika jsou známá jako přípravky na obnovu mikroflóry ve střevech. Stejně tak se jedná o prospěšné baktérie, které nám pomáhají trávit mléčné produkty štěpením kaseinu, ničením škodlivých bakterií a zvyšováním kyselosti prostředí ve střevě (POZOR - neplést si se zakyselováním organismu - to je něco jiného).

Zde mohu doporučit produkt Floracor-GI, který je bohatý na nejpodstatnější probiotický kmen Lactobacillus acidophilus.

2) Doplňujte prebiotika

Řada z vás už jistě ví, že prebiotika jsou potravou pro výše zmíněné probiotika. Mezi nejužívanější prebiotika patří inulín a FOS (fruktooligosacharidy), které naše tělo nedokáže strávit, ale o to se postarají právě probiotika. Právě FOS jsou součástí Floracoru, aby kvalitně vyživovaly nově zabydlená probiotika. :-)

V běžném jídelníčku prebiotika lze najít u banánů, česneku, cibule, pórku, čekanky nebo kvalitním medu. Zařaďte tedy některé tyto potraviny do vašeho jídelníčku!

3) Zařaďte dávku glutaminu

Glutamin je známý především ve světe kulturistiky jako nejrozšířenější aminokyselina v těle. Zabudovává se do nově vzniklých bílkovin, a proto její suplementace má podporovat růst svalů.

Nicméně v našem případě se zaměřme na jeho blahodárné vlastnosti v oblasti trávení. Tato aminokyselina totiž posiluje stěny tenkého střeva, což řeší jeden z hlavních problémů => syndrom děravého střeva.

4) Užívejte antioxidanty

Jistě víte, že volné radikály poškozují naše tělo, a to na buněčné úrovni. Pokud ale trpíte zažívacími potížemi, volné radikály tyto potíže ještě umocní.

Mým nejoblíbenějším antioxidantem je kyselina alfa-lipoová (ALA), která kromě ochrany proti volným radikálům současně udržuje stabilní hladinu cukru v krvi (a to pomáhá při spalování tuků). Dávka okolo 200-300 mg 3x denně je dostatečná ochrana proti volným radikálům.

Z těchto důvodů jsme ji zařadili do našeho spalovače Gorilla METBURN.

5) Jezte probiotické potraviny

Jakmile obnovíte vnitřní mikrofloru cíleným doplněním probiotik, je třeba tento stav udržovat konzumací následujících potravin:

  1. kimchi (velmi rozšířené v Asii a na západě, bohužel v Čechách stále špatně dostupné)
  2. kysané zelí (tak trochu evropská varianta kimchi, která je běžně k dostání)
  3. kefír / cottage sýr (obsahují přímo mléčné probiotické kultury)

6) Zařaďte více zeleniny bohaté na vlákninu

Sacharidy obsahující vyšší podíl vlákniny komplexně chrání trávicího traktu před poškozením a dokonce i před rakovinou. POZOR - raději zvyšujte množství zeleniny postupně, jelikož zprvu si musí zažívací systém zvyknout na přísun vlákniny. Proto ze začátku budete nejspíš nafouklí, ale po čase se to uklidní a problémy s nadýmáním zcela zmizí.

Také se zaměřte na ovoce a zeleninu, která je sezónní. Jednak bývá levnější, ale hlavně je bohatší na vitamíny, minerály a další živiny oproti plodům dovezeným z druhé poloviny zeměkoule!

7) Podpořte trávení enzymy

Jak jsem uváděl výše, v tenkém střevu tělo produkuje trávicí enzymy, které přímo ovlivňují míru využití bílkovin, sacharidů a tuků z jídla. Zde se naskýtá možnost posunout trávicí kapacitu organismu na vyšší úroveň. Proto v trávicích enzymech vidím větší potenciál než u jiných doplňků výživy a také je dlouhodobě užívám.

Dalším pozitivem je jejich zapojení jak v žaludku (doplňují pepsin, amylázu a lipázu) tak v tenkém střevu, kde odvedou stejně kvalitní práci.

Jelikož jsme na trávicí enzymy dostávali mnoho dotazů, rozšířili jsme nabídku od americké společnosti AST Enzymes o trávicí enzymy DigeSEB. Kromě základních enzymů DigeSEB obsahuje speciální směs proteázy I, II a III na trávení proteinů plus široké spektrum dalších podpůrných enzymů.

Věřím, že tento produkt pomůže mnohým z vás prolomit problémy s nabíráním svalů a podpoří i regeneraci!

8) Změňte svůj životní styl

Tenhle bod je asi ze všeho nejzásadnější a současně také nejtěžší. Tohle nejde udělat jen tak ze dne na den, ale vyžaduje to čas, disciplínu a celkovou změnu vašeho postoje. Zkrátka přestaňte hledat výmluvy a hledejte raději řešení!

Tím bych mohl otevřít další velké téma, a proto to raději shrnu v jedné větě: “Stanovte si zdraví, kondici a vitalitu jako svou nejvyšší hodnotu a další změny na sebe nenechají dlouho čekat.

Jako konkrétní doporučení mám toto:

  • najděte si čas na cvičení => zbavíte se přebytečného stresu a podpoříte svou kondici
  • jezte v klidu a každé sousto důkladně rozkousejte => ulehčíte trávicímu traktu a podpoříte vstřebávání živin
  • jezte pouze, když máte hlad => pokud nemáte hlad, znamená to, že se předchozí jídlo kompletně nestrávilo
  • vyvarujte se polotovarů => budete se cítit zdravěji a urychlíte tím svou přeměnu postavy

Pár slov na závěr

Jestli jste to dočetli až sem, tak nyní chápete, že to není jen o tom, co jíte. Občas může být problém hlouběji pod povrchem a člověk těžko odhalí překážku, která ho brzdí.

Když nevidíte výsledky, které chcete, pak zaručeně děláte něco špatně. To samé platí v případě, že se potýkáte s trávicími problémy, ač zkoušíte první poslední… Proto hledejte dál, protože kdo hledá, NAJDE! ;-)

Doufám, že jste se dověděli mnoho nových a praktických rad. Díky za přečtení a za LIKE a na závěr mi NAPIŠTE, co jste se dověděli nového, nebo co vám z článku není 100% jasné!

Váš trenér online,

Tomáš Jehlička

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack