Proč byste měli trénovat jako sportovci?

Autor: Tomáš Jehlička | Datum: 26. září 2011 | Kategorie Budování svalů

Poslat e-mailem

Proč byste měli trénovat jako sportovci?

Tohle je jeden z hlavních bodů, kterých se snažím držet zde na stránkách Trener-online.cz. Trénink postavený na sportovních principech je totiž nejefektivnější způsob, jak rapidně změnit svou postavu, cítit se naprosto neporazitelně a zdokonalit své fyzické i psychické dovednosti.

Všimněte si, že téměř všichni špičkoví sportovci mají symetrickou svalnatou postavu. Z atletického oválu se do této kategorie řadí snad všichni kromě koulařů, výškařů a běžců na tratě 800m a výš. Zkrátka koulaři jsou moc při těle, výškaři moc vytáhlí a běžci na delší tratě moc hubení. Vše to vychází z povahy jejich sportovního výkonu. Ti, kdo mě znají déle, vědí, že nejraději dávám za příklad sprintery a jejich zcela jedinečné rysy.

Na rozdíl od kulturistů, kteří to mají v popisu práce, u sportovců se jen tak nesetkáme s tím, že by měli více svalů, než potřebují ke svému sportu. Samozřejmě že existují výjimky a jednou z nich je třeba Bob Sapp. Pokud neznáte tohoto „bojovníka“ K-1, mrkněte se na tohle video. (Mládeži do 15 let nepřístupno.)

Přestože si někteří z vás pomyslí, že vypracovaná postava sprinterů je větší měrou dána genetickými dispozicemi než stylem jejich tréninku, doporučuji vám si přečíst můj dřívější článek Je budování svalů genová záležitost? Navzdory osudu můžete svou postavu markantně ovlivnit, protože...

1. Jste sportovci každým coulem

Naše těla se za posledních několik tisíc let v podstatě vůbec nezměnila. Máme totiž téměř totožnou genetickou výbavu, a proto jsou naše těla schopna zvládnout stejnou zátěž, jakou podstupovali naši dávní předci.

Co se ale výrazně změnilo, je náš způsob života. Jsme obklopeni desítkami vynálezů, které nám usnadňují život a činí nás ještě línějšími, než jsme. V dnešní džungli velkoměsta se souboj odehrává při pohovoru o zaměstnání a každý den na pracovišti, kde se „měří“ naše znalosti a charisma a nikoliv síla a fyzická vytrvalost.

Na tom ostatně není nic špatného, ale neměli bychom zapomínat, že to, jak vypadá naše tělesná schránka a jak se o ní staráme, se odráží na našem psychickém zdraví, výkonu na pracovišti a na našem sebevědomí. To jsou zároveň jedny z klíčových faktorů rozhodujících o kvalitě života a případném povýšení v práci.

Takhle jste o tom asi nepřemýšleli, ale zabijete tak dvě mouchy jednou ranou a navíc máte další důvod, proč změnit svou postavu a TRÉNOVAT jako sportovci! Jste majiteli technicky nejdokonalejšího nástroje, který lidstva má – SVÉHO VLASTNÍHO TĚLA – tak ho používejte!

2. Hodinové kardio je nuda a je neefektivní

Chodíte na Bodyform, P Class, Fitball a další „úžasné“ cvičení na styl aerobiku? Stalo se vám někdy, že vaše cvičitelka byla tlustší než vy? No není to trochu divné? Je to přece její práce. Mnohdy cvičí i několik hodin denně skoro každý den v týdnu. Nechci tím říct, že by všechny cvičitelky aerobiku na tom byly podobně, ale cvičitelka při těle není výjimkou.

No a viděli jste někdy na atletickém stadionu sportovce s nadváhou? (Když pomineme koulaře a další vrhačské disciplíny.) NE – toho se jen tak nedočkáte!

Vysvětlení je poměrně prosté. Naše tělo se přizpůsobuje na jakoukoliv fyzickou zátěž a u opakujících se cvičení (např. aerobik a nekonečné klusání) se adaptuje velice rychle. Adaptace jde tak daleko, že naše tělo začne vydávat méně energie při stejně dlouho trvající aktivitě. Jinými slovy to znamená, že musíte běhat déle a déle nebo chodit na více hodin aerobiku, abyste spálili stejné množství energie. Ve výsledku je náš metabolismus pomalejší a úspornější!

Když bych měl naše tělo přirovnat k autu, pak výkonnost našeho metabolismu by představovala výkonnost motoru. A čím silnější motor, tím větší spotřeba – čím rychlejší metabolismus, tím více spálených kalorií. Teď si představte, že máte k dispozici obrovské množství paliva (podkožního tuku) a chcete se ho zbavit. Vybrali byste si raději hybridního Lexuse se spotřebou 5 litrů na sto nebo Maserati Granturismo se spotřebou až 30 litrů na sto?

Odpověď je více než zřejmá a to je současně důvod, proč byste se měli snažit zrychlit svůj metabolismus. Při intenzivním tréninku, kdy dáte několik silově náročných cviků po sobě s krátkou pauzou mezi nimi pořádně nakopnete svůj metabolismus. Pro takový typ tréninku je charakteristické silně bušící srdce a tep blížící se vašemu maximu.

Zkuste si tento kruhový trénink a uvidíte, o čem mluvím. Udělejte 20 dřepů s výskokem, 20 kliků, 20 dřepů do vzporu a 20 horolezců. Tohle celé odcvičte do 70 vteřin a budete funět ještě 5 minut poté. Za měsíc tohoto cvičení budete ve slušné kondici a podle toho bude vypadat i vaše postava!

3. Potřebujete kyslík a slunce

Určitě jste slyšeli o tom, že obyvatelé severských států trpí depresemi více než jinde na světě. To samozřejmě není náhoda a může za to právě nižší sluneční aktivita v průběhu roku. Nyní nás čeká z mého hlediska asi nejhorší roční období – podzim. Pořád je zataženo, prší, zkracuje se den a člověku připadá, že vstává za tmy a chodí z práce za tmy. Teď si představte, že by podzim trval ¾ roku! To je důvod, proč Finsko a další severské státy vévodí statistikám v počtu sebevražd na obyvatele.

Stejně tak si všimněte, že drtivou většinu svého dne trávíte mezi čtyřmi zdmi. Buď jste v práci, nebo ve škole a pak jdete domu, kde mnohdy jste až do večera. Když si tedy jdete zaběhat, jděte ven a ne na běžecký pás. Jděte se projet na kole místo koukání na televize při šlapání na rotopedu. Díky čerstvému vzduchu a slunci bude váš výkon lepší a váš mozek zaměstnáte nespočtem vnějších podnětů.

Radujte se proto z každého slunečného dne, co ještě přijde a užijte si ho venku na čerstvém vzduchu při nějaké fyzické aktivitě. Navíc k tomu potřebujete jen své vlastní tělo a žádné další pomůcky!

4. Je to zábava!

Trénink by měl být za každé situace zajímavý a ideálně i zábavný, aby ho lidé dlouhodobě provozovali a dosáhli určitých výsledků. Pokud tomu tak není, snadno se stane, že člověk přestane. Proto se do svých tréninků snažte zakomponovat prvky, které vás baví. Někoho baví silový trénink, jiný miluje pocit napumpovaných svalů, další si nedokáže představit trénink bez náročného kondičního drilu nebo zkrátka rád cvičí svůj oblíbený cvik. Každopádně nemějte příliš jednotvárný trénink a po dvou až třech měsících ho obměňte.

To je dostatečně dlouhá doba, abyste viděli zlepšení a zároveň ne moc dlouhá, aby se stal trénink monotónní. Díky za vaše komentáře!

Trénujte jako sportovci!

Váš trenér online,
Tomáš Jehlička
RAW Protein je vaše palivo pro rychlou regeneraci

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack