Proč si vést tréninkový deník?

Autor: Tomáš Jehlička | Datum: 12. března 2012 | Kategorie Budování svalů

Poslat e-mailem

Proč si vést tréninkový deník?

Pro mnohé je vedení tréninkového deníku a zapisování všech opakování, sérií, cviků, vah a pocitů z tréninku považováno za ztrátu času. Soudím tak na základě počtu lidí, kteří si s tím dají tu práci – je jich totiž velmi málo.

V tomto článku se pokusím osvětlit důležitost vedení tréninkového deníku a zmínit výhody, které vám to bezesporu přinese.

V zásadě máte 2 možnosti:

Buď si deník vedete a máte jasný přehled o tom, co v posilovně děláte a jaký bude váš následující trénink, nebo střílíte od boku, přeskakujete ze cviku na cvik, nevíte, jakou váhu si naložit další trénink a vaše počínání v posilovně je zkrátka chaotické.

Protože mám rád o věcech přehled a snažím se postupovat systematicky, odjakživa jsem si vedl tréninkový deník. Přesto bude pro ilustraci lepší popsat, jak může trénink vypadat, když si člověk vede a nevede tréninkový deník.

Bez tréninkového deníku

Když si nevedete deník, pak pravděpodobně nemáte ani konkrétní tréninkový plán, podle kterého se řídíte a zapisujete do něj, co jste odcvičili. V takovém případě o tréninku ani nelze mluvit – spíš si jdete zacvičit. Zpravidla jen tušíte, kolik jste zvedali minule, takže se těžko můžete systematicky zlepšovat. Stejně tak výběr cviků je ovlivněn vaší momentální náladou nebo tím, jestli je dané stanoviště zabrané či nikoliv.

Pokud tedy jedete podle tohoto stylu, pak zbytečně brzdíte svůj pokrok, protože příliš dlouho setrváváte u stejné váhy.

Další nevýhodou je, že si nepamatujete všechna svá maxima (nejlepší výkony) na jednotlivých cvicích. Když k tomu přičtu, že si nevedete záznamy o svých trénincích, pak je to stejné, jako když nemáte mapu a ani nevíte, kam jedete?!

Vaše maxima jsou totiž to, kam míříte a co se snažíte překonat a záznamy o výkonech z tréninků spolu s tréninkovým plánem jsou cestou, která vás k nim postupně dovede.

Když si vedete deník

Znát kompletní údaje o své návštěvě posilovny znamená vědět: jaké cviky, v jakém pořadí, s jakými pauzami, kolik zahřívacích a tréninkových sérií, jaký počet opakování u každé série a s jakou vahou budete daný tréninkový den pracovat.

Možná to zní moc komplikovaně, ale to byla jízda na kole zpočátku taky, ne? Každopádně mít s sebou v posilovně vytisknutý tréninkový plán, celou věc značně zjednodušuje.

Mějte přehledný systém

Z tohoto důvodu máte na Trener-online.cz ke všem tréninkovým plánům přehledné šablony, které si lze vytisknout a vzít s sebou do posilovny, abyste přesně věděli, co máte dělat.

Abyste nemuseli skladovat desítky tréninkových plánů, můžete si všechny záznamy uchovávat ve svém Profilu zde na stránkách. Při pohledu do starších záznamů pak rychle zjistíte, s jakou vahou začít v další fázi nebo v novém tréninkovém plánu.

Překonejte své staré „já“

Při pohledu na několik záznamů v tréninkovém plánu vám ihned dojde ta nejzásadnější věc – jestli se zlepšujete nebo stagnujete. Pokud se zlepšujete, váhy jdou nahoru, nebo přidáváte opakování či série a váha zůstává stejná, pak je vše v pořádku a pokračujte v tom, co děláte.

Paradoxně spíš vidím pravý opak. Dotyčný se nezlepšuje, a protože nemá k dispozici žádné záznamy o svém předchozím tréninku, ani mu nedojde, že měsíce dělá pořád stejný počet sérií a opakování se stále stejnou váhou. Když tohle máte přímo před očima uvedené ve svých záznamech o tréninku, aspoň vás to vyburcuje k nějaké změně.

Jestliže ale nezlepšujete své výkony v posilovně, pak nemůžete čekat, že se bude zlepšovat vaše postava.

-----

Díky za komentáře a dejte mi vědět, jestli používáte tréninkový plán a jak s ním případně dále pracujete?

Trénujte chytře a veďte si záznamy o svém tréninku!

Váš trenér online,
Tomáš Jehlička 

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack