Protein vs gainer

Autor: Jakub Jiřičný | Datum: 7. února 2012 | Kategorie Stravování

Poslat e-mailem

Protein vs gainer

Stále se setkávám s jedinci, kteří se všemi možnými způsoby snaží o obrovské svaly, ale dopouštějí se poměrně zbytečné chyby:

– po tréninku dávají přednost pevné stravě s domněnkou, že poskytují tělu to nejlepší a nejstravitelnější.

''Nenechte se zmást nesmysly a jděte svalům naproti!''

Nejčastějším důvodem pro volbu pevné stravy bývá negativní zkušenost (kvůli neznalosti) s produktem, který vám nechutnal, způsoboval plynatost nebo jste ho nesmyslně dávkovali.

V dnešní široké nabídce potravinářských firem, je složité se orientovat v nových složeních a inovacích produktů. Sledování a učení se nových věcí v této oblasti je ovšem časově náročné. Ale nevěšte hlavu, připravil jsem si pro vás rychlokurz, po kterém budete s určitostí vědět, jaký produkt si vybrat!

Protein

Je směska bílkovin z jednoho nebo více zdrojů, která se vyznačuje práškovou formou produktu a z pravidla také lepší a rychlejší stravitelností. Za proteinové přípravky považujeme produkty s obsahem 50-99% bílkovin.

Zde platí, čím vyšší podíl bílkovintím horší profil aminokyselin (= tělo ho hůře využije) a i horší chuť.

Pokud je protein příliš koncentrovaný, tak má výrobce omezené prostředky k doslazení produktu, čili zde nejsou téměř žádné cukry a musí použít pouze umělá sladidla, která jsou po delším užívání nedobrá.

Vyhněte se exotickým příchutím, u kterých je vysoká pravděpodobnost, že budou mít nesnesitelně umělou příchuť! Pro příklad mohu jmenovat cookies, piňa colada, karamel. Naopak klasická čokoláda bývá většinou sázka na jistotu.

"Nenechte si plést hlavu - čím více koncentrovaný neznamená vždy lepší!"

DOPORUČUJI:

Volit produkty s koncentrací bílkovin v rozmezí 60-80%.  Protein není příliš koncentrovaný, chuť více než přijatelná a cena je na zlatém středu.

Výhody proteinu (k čemu slouží):

a) Slouží jako další zdroj bílkovin přes den. Pokud už máte nějaké kilogramy svalů navíc, je pak složité bezproblémově strávit např. 200g bílkovin jen z pevné stravy, bílkovina je totiž nejnáročnější složka stravy na trávení
b) Snadná a rychlá příprava
c) Zpravidla bývá využitelnějším zdrojem bílkovin, než-li pevná strava

Na co si dávat pozor:

1. Nahrazujte maximálně 50% příjmu bílkovin tekutou stravou, a to jen v případě, že trénujete 5x až 7x týdně. 
2. K proteinu přijímejte i další makronutrienty (sacharidy nebo tuky). Jídlo, které by se skládalo pouze z bílkovin, není dlouhodobě zdravé a navíc tělo nevyužije bílkoviny v takové míře.

Gainer

Je podobný jako protein (z hlediska bílkovin, jen menší množství), ale navíc jsou v něm obsaženy sacharidy (cukry) z různých zdrojů. Opět se vyznačuje práškovou formou produktu.
Za gainer bereme produkty s obsahem mezi 10-30% bílkovin.

Díky vyššímu obsahu cukrů je sladký, čili možnost, že by byl špatně ochucen, je minimální, ale i přesto jsem se setkal s takovými produkty. Tento produkt slouží primárně k rychlému doplnění energie.

Zástupci (od nejpoužívanější po nejméně používané suroviny):

Dextroza (= glukóza)
Maltodextrin (zde je více druhů tohoto škrobu s různě rychlým vstřebáním)
Fruktóza (= ovocný cukr)
Isomaltoza (= palatinóza)
Laktóza (= mléčný cukr)

Jako přechod mezi gainerem a proteinem existují ''sacharidovo-proteinové nápoje.'' Obsahují mezi 30-50% bílkovin a využívají se primárně jako ''MRP'' - meal replacement - čili adekvátní náhrada za jídlo.

DOPORUČUJI:

Gainer přijímejte především po tréninku. Popřípadě pokud ráno nestíháte, tak k snídani. Doporučuji používat především podle metody, kterou popisuji v článku Jak upravit jídelníček, pro maximální výkon při tréninku 2/2.

Výhody (k čemu slouží):

a) Tyto produkty se dají použít jako kompletní náhrada jídla (nemusí se přijímat už dále nic, což u proteinu neplatí), obsahuje totiž jak bílkoviny, tak sacharidy
b) Snadná a rychlá příprava
c) Nejvyužitelnější a nejrychleji vstřebatelná forma potréninkové stravy

Na co si dávat pozor:

1. Stejně jako u proteinu nenahrazujte více jak 50% stravy.
2. Přijímání těsně před spaním je nevhodné (gainer obsahuje cukry).

Resumé

a) nenechte se zmást tím, co jste někde slyšeli a nebylo to podložené výsledky
b) gainer se užívá primárně po tréninku, ale lze ho dávat i jako rychlou snídani
c) kupujte proteiny v rozmezí koncentrace 60%-80% bílkovinného podílu
d) s tekutou výživou to ale nepřehánějte (= užívat max. 50% z celkové stravy)

V dalším článku, bych chtěl (na přání členů) uvést vlastnosti používaných surovin v těchto produktech společně s doporučením konkrétních produktů a jejich hodnocení. Také přiblížím, jak rozpoznat účinné a neúčinné produkty na první pohled.

Tekutá výživa je pro kvalitní a trvalé výkony nezbytná!
Odborný asistent,
Jakub Jiřičný
Jedinečný proteinový matrix Gorilla RAW Protein

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack