Sebepoznání

Autor: Michal Kolář | Datum: 2. května 2013 | Kategorie Motivace

Poslat e-mailem

Sebepoznání

Lidé podávající sportovní výkony na hranici svého maxima, excelují v jedné specifické oblasti, která se sportem na první pohled moc nesouvisí. ...

Co je ta záhadná oblast? Jde o sebepoznání. Snažíte se pochopit, co se odehrává ve vašem nitru, o čem smýšlíme a hlavně jak se cítíte, když přijde zlomový okamžik. Díky tomu, že si začnete klást správné otázky, dokážete nalézt dlouho očekávané odpovědi, které vás posunou dál k lepším výkonům. K těmto otázkám se za chvíli dostaneme.

Silné a slabé stránky

Především jde o nalezení dovedností a schopností, ve kterých excelujete a také míst, kde máte nějaké mezery, a brzdí vás to v rozletu. Na vaše silné a slabé stránky. 

Najděte své silné stránky a slabinyJak na ně přijít? Vezměte si kus čistého papíru, ten rozdělte na dvě poloviny. První nadepište silné stránky a druhou slabé stránky. Nyní se zamyslete nad tím, co děláte rádi a jaké jsou vaše koníčky. Pak se přesuňte ke slabým stránkám a tomu, co vám nejdou přímo od ruky. Za vypsanými dovednostmi hledejte hlubší podtext a odhalíte své silné a slabé stránky.

Například rádi lepíte titěrné modely lodí či letadel. Co si z toho vzít?? Ten, kdo dokáže něco takového, musí být nesmírně soustředěný, vytrvalý, klidný a pečlivý. Jak to využít ve sportu?? No prvotřídní ragbista z vás asi nebude, ale při zdolávání vrcholků hor se to bude hodit.

Kouzlo tréninkového deníku

Dle mého názoru nemá cenu hlouběji řešit vaše slabé stránky, pokud vás přímo nějak neomezují v dalším vývoji. Pokud vás ale omezují natolik, že nedají vyniknout tomu nejlepšímu, co ve vás je, pak je zlepšete alespoň na průměr. Každopádně jim věnujte minimum vašeho času a hlavní síly směřujte k vašim silným stránkám. Ty si váš čas zaslouží a vrátí vám to zpět.

Dále doporučuji zaměřit se na vaše pocity, které prožíváte před tréninkem, při něm i po jeho skončení. Všímejte si věcí, které vás dokážou pozitivně ovlivnit, a začněte jich využívat ve svůj vlastní prospěch. Naopak věci, které vás ovlivňují negativně, vyškrtněte ze svého programu. Snažte se být v každé chvíli pozitivně naladění a soustředění.

Poznatky o svých silných/slabých stránkách a pocitech si zaznamenávejte do tréninkového deníku. Vyplatí se vám to. Ve slabé chvilce, kdy všeho budete mít po krk, rychle zjistíte, co se vám již mnohokrát osvědčilo a správně vás namotivovalo.

Následující otázky si můžete klást po každém tréninku:

Co se mi podařilo?

Co potřebuji vylepšit?

Soustředil jsem se celý trénink?

Co mé soustředění ovlivňovalo (pozitivně či negativně)?

Co chci při příštím tréninku dělat stejně?

Co chci do příště změnit?

Každým tréninkem se učte a odneste si z něj vždy poučení do budoucna.

Pokud zjistíte, že jste se ve své přípravě dopustili nějakých chyb, neznamená to hned špatný výsledek. Je to cenná informace, která vás může posunout dál, pokud ji správně využijete. Opravdovou chybou by bylo tuto chybu pravidelně opakovat, nebo si vůbec nepřiznat, že se o chybu jedná! Uvědomte si, že v prvé řadě trénujete kvůli sobě.

Chcete se přeci zlepšovat v tom, co děláte, ne? Tak si nic nenalhávejte. To není ta pravá cesta k úspěchu.

Řekněte si DOST!

Sám jsem se musel v jednu chvíli zastavit a říci si patřičně nahlas DOST! Mé výkony tou dobou byli hodně neuspokojivé a pomalu se mi začínala vytrácet radost z toho, že vůbec sportuji. Rozhodl jsem se s tím něco dělat. Mé pátrání v různých pramenech vyústilo ve skutečnost, že právě mé vlastní sebepoznání je tím pravým začátkem cesty k větším úspěchům. Najděte si čas na sebeNa to, abych se mohl sám nad sebou pořádně zamyslet, jsem si vyčlenil celý jeden den. Ráno jsem letmo prohlédl facebook a email a raději je rychle vypnul. Taktéž jsem vypnul mobil. Uvařil jsem si dobrou kávu, sedl si před krb a pustil se do toho. Během několika hodin jsem si dokázal ujasnit své slabé a silné stránky podle výše popsaného scénáře. Stanovil jsem si svůj cíl a vytyčil cestu k němu. Napsal jsem si hlavní body tréninku na několik týdnů dopředu a zavedl si tréninkový deník, do kterého jsem si zpětně zapsal poslední tréninky a poučení z nich.

Totéž udělejte i vy. Naplánujte si čas, který věnujete pouze jen a jen sobě. Dejte vědět i svým známým a rodině, že v tuto dobu nebudete k zastižení a celý čas opravdu využijte jen pro sebe. Pokud se bojíte rušivých elementů, změňte prostředí. Odjeďte na chatu nebo zajděte někam do přírody.

Jakmile si ten čas najdete a položíte si správné otázky, budete si stále opakovat: „Proč jsem to už neudělal dřív?!?“ Život je o objevování, tak nejprve najděte sami sebe...

S přáním úspěchu

Michal Kolář

http://prolusio.cz

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack