Větvené aminokyseliny neboli BCAA

Autor: Jakub Jiřičný | Datum: 31. července 2012 | Kategorie Stravování

Poslat e-mailem

Větvené aminokyseliny neboli BCAA

Myslím si, že jste již o BCAA slyšeli mnoho informací a doporučení. BCAA se stejně jako L-karnitin staly standardem používaným celou řadou sportovců i laickou veřejností. Díky jejich účinkům si rozhodně zaslouží pozornost, a proto jsem se o nich rozhodl napsat celý článek.

Dokonce i v této oblasti výživových doplňků na nás výrobci nastražili past. Všechny BCAčka totiž nejsou stejné a nemuseli byste tím pádem dosáhnout požadovaného efektu.

Jak tedy správně vybrat opravdu hodnotný produkt? Kolik dávkovat BCAA, aby to mělo smysl?

To si povíme v následujících řádcích.

Základní charakteristika BCAA

Jedná se o 3 aminokyseliny a to jmenovitě leucin, valin a isoleucin, které jsou směřovány sportovcům.

Nejsilnější účinek proti rozpadu svalových vláken má z těchto tří aminokyselin právě leucin. Spojitost s těmito aminokyselinami má také známý přípravek „HMB“, který je derivátem valinu. (Derivát= část z dané aminokyseliny.) Tento derivát je dokonce silnější než výše uvedený leucin, ale o něm si více povíme jindy.

Formy BCAA a jejich klady a zápory

Tyto aminokyseliny se vyrábí ve 3 formách a to:

a) prášková forma:

Snadno se rozpozná kvalita (pokud se špatně rozpouští, jsou to téměř jistě volné aminokyseliny = kvalitní produkt). Forma prášku je také ta nejlevnější forma, ale je poněkud nepraktická, protože se musí rozmíchat a následně vypít.

b) tablety či kapsle:

Tyto zapracované BCAA mají o poznání praktičtější užívání - pouze zapijete a spolknete. Těžko ovšem poznáte kvalitu koupeného produktu. Můžete zkusit udělat pokus, vložit tablety do vody a pozorovat, jak se rozpouští. Tablety a kapsle jsou také o poznání dražší.

c) tekutá forma:

BCAA jako tekutina je forma nejdražší, ale produkt je již připraven a stačí jen vypít. Pro funkční dávku se musí ale vypít velké množství velmi drahé tekutiny.

Proč se BCAA tak hojně využívají?

Primární důvody pro užívání BCAA jsou tyto:

Jejich zvýšená potřeba při tréninku

Po vyčerpání glykogenových zásob ze svalů se při tréninku začínají využívat jednotlivé aminokyseliny ve zvýšené míře, a to v pořadí: glutamin, kyselina asparagová a následně trojice valin, leucin a isoleucin. Čili tělo využívá těchto aminokyselin v mnohem větší míře.

Jakmile dojde k vyčerpávání těchto aminokyselin, snižuje se vaše výkonnost. Z toho vyplývá, že nejste schopni podat nejlepší výkon, abyste tělo stimulaci pro maximální svalový růst. Ochuzujete se tak o rychlejší přeměnu své postavy.

Pokud tedy suplementujete BCAA, urychlíte tím obnovu svalového vlákna, což je jeden z předpokladů pro následnou tvorbu nových svalových vláken.

Pozitivně ovlivňují hladinu inzulínu

BCAčka mají vliv na inzulín bez ohledu na to, jestli je v krvi cukr nebo ne. Inzulín je vysoce anabolická látka, kterou si tělo přirozeně tvoří. Pomáhá nám transportovat živiny do svalů, zastavit katabolismus a navodit anabolický stav v těle.

Značné zastoupení BCAA ve svalech

BCAA jsou ve svalech zastoupeny v 39%, což podtrhuje důležitost prvního i druhého bodu, proč se tyto aminokyseliny tak hojně užívají a proč jejich suplementace má hlavu a patu.

Jak BCAA dávkovat?

Zde záleží na aktivitě, kterou provádíte a také na množství uvolněných financí na tento doplněk. Pro začínající sportovce a pokročilé bych volil variantu, kdy se budete primárně soustředit na manipulaci inzulínu.

Tzn. 3-5 gramů 15 minut před snídaní a před obědem, ať už nabíráte svaly či spalujete tuky.

Pro nabírání svalů

Pokud nabíráte svaly a provádíte silový trénink, dávkujte navíc 3 gramy BCAA hned po tréninku a 15 minut na to si dejte gainer.

Pro spalování tuků

Dávkovat BCAA před tréninkem, jak je často doporučováno hlavně při spalování tuků, je poměrně neefektivní. BCAA zvyšují hladinu inzulínu a tím pádem mohou navodit hypoglykemii – nedostatek cukru v krvi. Vy pak můžete cítit změny nálady, pocit hladu, bolesti hlavy nebo se cítit malátní a bez energie – to vše zhorší vaši výkonnost a koncentraci na trénink.

Dále takové dávkování může negativně ovlivnit metabolismus bílkovin, což pro tělo není vhodné a rozhodně to není nic zdravého při dlouhodobém užívání.

Proto bych doporučil při spalování tuků dávkovat 10 gramů po tréninku, nebo zhruba 10-15 minut před potréninkovým jídlem.

Při koupi BCAA si dávejte POZOR!

Někteří výrobci se snaží mást zákazníky a maskovat nedostatky jejich produktu tím, že šidí kvalitu zastoupených BCAA. Místo krystalicky čistých aminokyselin v „L-formě“ (=L-valin, L-isoleucin a L-leucin) pouze odfiltrují tyto aminokyseliny a koncentrují je.

POZOR! Mezi těmito koncentráty BCAA (valin) a krystalicky čistými aminokyselinami (L-valin) je výrazný rozdíl.

- Krystalicky čisté BCAA (v L-formě) dokáží zvýšit hladinu inzulínu a tím otevřít anabolismus a zlepšit tvorbu svaloviny. Zajistí tak transport živin do svalů a snazší zvládnutí tréninku.

- Koncentrované BCAA pouze transportují tyto 3 aminokyseliny do těla, kde se využijí.

Jak poznat krystalicky čisté BCAA?

Jak jsem již poukázal výše, hlavní rozdíl je v tom, že ve složení by mělo být před názvem aminokyseliny „L“ např. L-valin. Pokud tam „L“ chybí, nekupujte to.

Osobně kupuji BCAA v práškové formě, protože jsou nejefektivnější v poměru cena/výkon. Také lze prášek připravit v koktejlu nebo ho klasicky rozmíchat ve vodě. Případně ho jednoduše vysypat na jazyk a zapít vodou. Sám dávkuji BCAA 15 minut po tréninku a před obědem a před snídaní.

Shrnutí

- Kupujte pouze krystalicky čisté BCAA ve formě prášku, které jsou nejefektivnější a mají přeponu „L“, např.: „L-valin“

- Dávky u BCAA by měly být 3-5 gramů ideálně 10-15 minut před snídaní, obědem nebo před gainerem

- Nedávkujte BCAA před nebo v průběhu tréninku, protože to má negativní vliv na vaše zdraví

- BCAA efektivně zvyšuje inzulín, čímž do sebe dostanete více živin a urychlíte tak regeneraci

Urychlete regeneraci a využívejte více živin!

Odborný asistent,
Jakub Jiřičný

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack