Vybudujte si více svalů za kratší dobu

Autor: Tomáš Jehlička | Datum: 21. května 2011 | Kategorie Budování svalů

Poslat e-mailem

Vybudujte si více svalů za kratší dobu

Dnes bych se rád zastavil nad otázkou, proč je vysoko objemový trénink jedním z nejrozšířenějších způsobů tréninku v posilovnách a proč to není ideální způsob tréninku pro většinu lidí. Jestliže trénujete tímto stylem, kladete na regeneraci svalů značné nároky a navíc trávíte zbytečně dlouhou dobu v posilovně. Jinými slovy se ochuzujete o rychlejší svalový růst. Přitom tento styl nemá z vědeckého ani historického hlediska logické opodstatnění, pokud nesypete něco zakázaného. Na další problémy s tím spojené také upozorňuji i ve svém e-booku 20 největších chyb při budování svalů.

Když jsem pátral, kdy a kde vznikla myšlenka vysoko objemového tréninku, došel jsem do 60. let minulého století. Není náhodou, že právě v tomto období se začalo rozšiřovat užívání anabolických steroidů. Tyto dvě věci spolu dobře korespondují.

Problém je v tom, že se tréninkové zkušenosti a znalosti předávaly z generace na generaci. Mladí se učili od starších, aniž by přemýšleli nad otázkou: „Proč?“. Z tréninku se postupně začaly vytrácet principy, které do té doby dobře fungovaly a s rostoucím užíváním steroidů se na ně rychle zapomenulo.

V 50. letech, kdy trénoval Steven Reeves a jemu podobní, se preferoval odlišný styl tréninku. Soustředění směřovalo více na zvedání velkých závaží, než na množství vytlačených tun. Zkrátka důraz byl kladen na kvalitu a ne na kvantitu, stejně jako je tomu obecně v životě. No řekněte sami, brali byste raději pět starých oprýskaných aut, nebo jedno nové a spolehlivé? Je lepší si dát šest sérií po 50 kg, nebo tři série po 100 kg?

Arnold změnil svět posilování

V době, kdy Arnoldova sláva nezadržitelně rostla, se trénink s vysokým objemem rozdělený podle svalových partií stal uznávanou cestou, jak rychle nabrat svaly a sílu. Důvod, proč se podle něj milióny lidí řídí, pramení z faktu, že to tak dělají všichni ostatní a hlavně to tak dělal sám Arnold. Bohužel ale moc lidí nepřemýšlí nad tím, jestli to, co skvěle funguje na kulturisty, může stejně dobře fungovat i na ně.

Názory vědců a ostatních

Nikde není psáno, že vysoko objemový trénink je zaručeným nástrojem na budování svalů – alespoň se o tom nezmiňují žádné vědecké žurnály. Na druhou stranu existují studie dokazující opak, a to že jedna série na danou svalovou partii může být stejně efektivní jako tři. Vše záleží na intenzitě neboli hmotnosti zvedané zátěže.

Zastánci vysoko objemového tréninku se zase rádi ohánějí tvrzením, že tento typ tréninku zvyšuje tvorbu růstového hormonu. To je sice hezké, ale už nedodají, že hladinu růstového hormonu může zvýšit celá řada jiných činností. Například extrémně vysoká teplota působící na naše tělo také zvýší hladinu růstového hormonu. Nevím jak vy, ale ještě jsem si nevšiml, že bych měl po opalování větší svaly.

Závěr

Pokud tedy neužíváte žádné zakázané látky nebo nedisponujete podobnou genetickou výbavou jako elitní kulturisté, pak se vysoko objemového tréninku raději vyvarujte. Mezi jeho hlavní negativa patří snížení intenzity tréninku v důsledku vysokého objemu, delší doba strávená v posilovně a díky tomu zvýšená hladina kortizolu v těle, delší doba potřebná k regeneraci a s tím spojená snížená frekvence tréninků. Jakmile snížíte tréninkový objem, budete schopni trénovat svalové partie častěji, přidávat závaží na činku častěji, trávit méně času v posilovně a pozorovat rychlejší nárůst svalové hmoty a síly. Tomu se říká zabít dvě mouchy jednou ranou, akorát v tomto případě těch much bude trochu víc...

Pokud hledáte plán na budování svalů, který zohledňuje to, že nejste profesionální kulturista, nejste obdařeni dokonalou genetickou výbavou a neužíváte žádné zakázané látky, pak plán Primary Gain vám v tom pomůže.

Zajímejte se o fakta a ne o tom, co říká většina.

Váš trenér online,
Tomáš Jehlička

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack