Zaběhlý systém - nad čím nepřemýšlíte?

Autor: Jakub Jiřičný | Datum: 20. září 2013 | Kategorie Stravování

Poslat e-mailem

Zaběhlý systém - nad čím nepřemýšlíte?

Už jste slyšeli tvrzení, že rybí tuk je zdravý?

Že vejce škodí zdraví, protože obsahují cholesterol?

Nebo že nesmíte hladovět, jinak se vám pak všechny kalorie uloží do tuků a těžko se jich zbavíte?

Jsem si jistý, že jste každé tvrzení slyšeli alespoň 100x!! Ale co když je to jen dlouho opakovaná lež, která se pro většinu stala pravdou? Pokračujte ve čtení a dozvíte se, jak to doopravdy je.

Chceš být zdravý? Jez ryby a především lososa!

Losos je v oblasti zdravé stravy známý díky obsahu omega 3 mastným kyselinám. Bohužel ne vždy tomu tak skutečně je. Jednoduše není rybí tuk jako rybí tuk. Značně totiž záleží na prostředí, ve kterém ryba žije a roste!

To mi připomíná nedávnou aféru s rajčaty ze Španělska. Rajčata byla pěstována pod umělým osvětlením a za celý vegetační cyklus nepoznali zemi – jen piliny. Nezbytné živiny byly umělé dodávané.

Výsledkem byly velké tržby, nízká kvalita úrody a zbytky toxických látek v rajčatech. Nic, co by si zákazník přál...

Nyní zpátky k příkladu s lososem. Říkáte si: „Co mají rajčata společného s lososem??“

Dnešní rybolov už dávno není, co býval. Oblíbené ryby – zejména losos – jsou pěstovány v obrovských sádkách. Jedna ryba nalepená na druhé a krmeny jsou speciální směsí pro rychlejší růst. Tyto granule navíc obsahují převážně obiloviny, které lososy přirozeně nebaští. Jestli vám to připomíná velkochovy kuřat, trefili jste se do černého!

Rybí sádky s lososy

Takové ryby jsou náchylnější na nemoci. Vypuknutí epidemie by majitele sádek zruinovalo, a proto tomu předchází přidáváním antibiotik do krmiva. Rybí maso nedosahuje takové kvality a stejně tak i rybí tuk v něm.

Jak mám tedy vybrat lososa správně?

VŽDY se dívejte na etiketu, zda-li je ryba ulovena z moře, nebo jestli je chována. Ryby volně žijící v moři se živí tím, co je pro ně přirozené na rozdíl od účelově chovaných ryb ze sádek. Neživte obchodníky, kterým jde pouze o zisk a nikoliv o oboustrannou spokojenost.

Nejez vejce - obsahují cholesterol!

Neustále přemítané téma vajec a cholesterolu asi nikdy neskončí, ale aspoň vy si v tom můžete udělat jasno. Věc se má tak, že cholesterol je naprosto nezbytný pro zdravé fungování organismu. Tělo ho využívá pro tvorbu buněčných membrán, hormonů a vitamínů. Dále pomáhá zpracovávat a pálit tuky. Ale všeho moc škodí a jeho vysoká hladina představuje možná zdravotní rizika.

Pro zdravého a aktivního člověka mírné překročení doporučených limitů nepředstavuje zpravidla žádný problém. Na druhou stranu lidé mající problémy se srdcem či cévním systémem si musí dávat velký pozor. Proto se o tom stále vedou dohady a celá věc se zobecňuje do věty: „Cholesterol škodí zdraví, a proto byste neměli jíst vejce.“

Mám vyšší cholesterol – mám problém?

vejce a zdravý cholesterolMnozí jistě vědí, že existuje prospěšný cholesterol HDL (high density lipoprotein = hodný) a škodlivý cholesterol LDL (low density lipoprotein = zlý). Zvýšená hladina HDL signalizuje to, že se tělo dokáže nadbytečného cholesterolu efektivně zbavit, transportovat ho do jater a tam ho zpracovat. Naopak zvýšení LDL znamená usazování nadbytečného cholesterolu v cévách, ztrátu jejich pružnosti a snížení průtoku krve. To může mít nakonec fatální důsledky.

Co si z toho odnést?

Jíte zdravě, hlídáte si jídelníček a dopřáváte si pravidelného pohybu? Ano? Pak pro vás jsou vejce bezpečná – v tomto případě dokonce zdraví prospěšná!

Prosedíte celý den v kanceláři a sport znáte jen z televize? Jíte nahodile, co je zrovna k mání a holdujete smaženým a tučným pokrmům? Pak pravidelná konzumace vajec není pro vás. Občas si je ale dát můžete.

Co na to věda?

Podle posledních vědeckých studií vejce zvyšují hladinu cholesterolu o 1-5% krátce po konzumaci. Když jíte vejce pravidelně, lehce zvýšenou hladinu si stále držíte. Ale v případě přerušení jejich konzumace se stav vrací do normálu během jediného týdne.

Dalším faktem je, že vejce obsahují skvělé živiny a minerály jako omega-3 mastné kyseliny, vitamín D, B12 a další vitamíny. Proto bych je rozhodně zařadil do jídelníčku většiny lidí.

Když hladovíš, tvoříš si zásoby!

Přesně tuto frázi jsem měl asi před rokem úspěšně zafixovanou a myslel si, že přes to vlak nejede. Zamyslete se ale společně se mnou...proč se až v minulém století prudce rozbujel problém s obezitou?

půsty pomáhají detoxikaciTohle téma chytlo nejen mě, a proto jsme se společně s Tomášem pustili do hledání a koupili si pár knížek o tomto tématu. Jednotlivé přístupy a metody jsme testovali sami na sobě a postupně jsme vyzkoušeli snad všechny krátkodobé půsty do 24 hodin.

První pocity? Nic moc! Byl jsem nervózní, protože tělo bylo zvyklé na pravidelný příjem jídla. Rychle se to ale zlepšovalo, až jsem hravě zvládl 18-hodinové půsty.

Co se změnilo?? Tělo se naučilo čerpat energii ze svých vlastních zdrojů – z tuků. Po dvou týdnech jsem pocítil příval energie, kvalitnější regeneraci a slušný úbytek podkožního tuku! Jakmile organismus nemusel pořád něco trávit, měl prostor na vyčištění, o kterém jsem psal v článku Intoxikace: Důvod, proč nespalujete tuky.

Krom toho se markantně zlepšilo mé trávení a zjednodušil se mi život. Proto jsem u toho zůstal až do teď a nemůžu si to vynachválit!

Bc. Tomáš JehličkaAhoj, moje zkušenosti jsou vesměs podobné. Jednodušší příprava jídel, více produktivního času, pestřejší jídelníček a snadné udržení nízkého podkožního tuku, přestože grilovací sezóna byla přes léto v plném proudu. :-) To je jen ve zkratce, ale další pozitiva lze najít skoro všude. Navíc po tři čtvrtě roce tohoto nového stylu stravování mohu s klidným svědomím říct, že není dieta na pár týdnů, u které nejde vydržet.

Mnozí z vás si asi říkají, jak jdou dohromady půsty a rady o pravidelném stravování, které uvádím v jiných článcích. Odpověď je prostá: „Obojí funguje. Je na vás, co vám vyhovuje víc a na co reaguje vaše tělo lépe.“ Mým hlavním problémem s pravidelnými jídly bylo špatné trávení, čas na přípravu a nemožnost si dopřát, co mi opravdu chutná. Jsem si jistý, že někteří řešíte podobné problémy. Ale kdo hledá...najde! – Tomáš Jehlička

Ze všech vyzkoušených způsobů stravování je to asi nejjednodušší a zároveň nejzdravější, na který jsme doposud narazili. Proto se nebojte půstů a bořte mýty spolu s námi!

Pokud máte zájem o více informací na téma půstů, napište nám do komentářů a připravíme pro vás bližší informace. Jo a nezapomeňte dát nahoře Like, pokud jsme vás něčím obohatili! ;-)

Nevěřte hned všemu, co se kde píše. Zkoumejte a prověřujte!

Jakub Jiřičný,
odborný asistent

Poslat e-mailem

Co nabízí VIP členství?
Co znamená VIP členství?
Členská karta
Trener-online členská karta
Získejte 2 e-booky ZDARMA
Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při budování svalů.

Jak se těchto chyb vyvarovat!

Získat e-book
ZDARMA

Dozvíte se:

Největší chyby při spalování tuků.

Jak se těchto chyb vyvarovat!


Poslední články
Členové právě cvičí
Partneři
Gopay
Gorilla RAW Protein - proteinový matrix pro rychlou regeneraci Gorilla Burnout Fuel - Kvalitní náhrada pevného jídla Gorilla Workout Fuel - Gainer pro intenzivní tréninky Foam Roller Grid - Revoluční pěnový válec pro masáž a uvolnění

Cvičení doma - začít může každý    Jazykové studio Bon-mot.cz    Beautis - systém pro řízení kosmetického salonu
Gorilla Fitness eshop    Gorilla Workout Fuel - hardcore gainer    Gorilla Burnout Fuel - náhrada pevného jídla
Gorilla RAW Protein - účinný proteinový matrix    The GRID Foam Roller - masážní pomůcka

Data byla úspěšně odeslána.
Opravdu chcete plán smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete vybrané cíle smazat?
Opravdu chcete jídelníček smazat?

Doporučit e-mailem

Pro: (e-mailová adresa)
Od: (e-mailová adresa)
Poznámka

Klikněte na cíl pro jeho přidání

office crack